17 June 2011

Flash Header: Fakta dan Mitos

Seperti perkara-perkara normal dalam kehidupan, terdapat fakta saintifik dan separa saintifik. Fakta yang separa saintifik, kadang juga dipanggil mitos. Mitos cuma terjadi apabila fakta saintifik yang tidak lengkap dibentangkan dan dipercayai seratus peratus.

Contoh Mitos adalah : Makan malam selepas pukul 10 akan membuat kita gemuk. Fakta sebetulnya adalah, makan selepas pukul 10 mampu membuatkan kita gemuk sekiranya kita langsung tidak bersenam berat sebelum makan. Ia sudah tentunya ada kaitan dengan puncak metabolisme badan dalam jadualnya setiap hari.

Andainya seseorang bermain badminton atau sukan2 lain sebelum jam 10, makanan tetap perlu diambil untuk menggantikan kalori yang hilang. Walau makan sekadarnya, kalori tetap perlu diambil.

Ini sudah tentu tidak sama dengan orang yang makan biasa2 saja dan harinya biasa2 saja.



Kembali pada titik persoalan utama. Beberapa Mitos tentang Flash Header rupanya tersebar agak lama dalam Internet. Saya akan cuba kupas dan kaitkan mitos dan fakta. Antaranya:

Mitos #1: Gunakan Flash Header dan SEO anda akan jatuh kedebum 
Fakta: Sebenanrya, sama seperti imej, penggunaan tag "alt' dalam Flash Header membolehkan maklumat Flash tetap akan dikenal pasti. Oleh itu, SEO blog akan kekal seperti biasa. Dalam flash, selepas tag &;lt:embed> , kita boleh gunakan tag <param&gt: dengan declare "name" dan "value". Di sini kita tambahkan alt sebagai name tadi, dan "nama blog" pada value.
contohnya, <embed><param name="alt" value="namablogkita"></embed>

Mitos#2: Flash Header banyak pergerakan, oleh itu ia sangat beratkan blog.
Fakta: Pergerakan dalam Flash adalah pergerakan berkonsepkan vector. Begitu juga pewarnaannya. Selagi mana image yang telah divektor digunakan, saiz file Flash hanya mencecah 20 kb ke 30 kb.


Rekod saya pernah hasilkan size Flash Header terkecil adalah 6kb. Paling berat. Blog nampak loading kerana option stream tidak digunakan. Sebaliknya, komputer akan mendownload keseluruhan fail Flash sebelum ia dimainkan di header. terkadang ia mengambil masa 5 saat, terkadang ia ambil masa 10 saat bergantung kepada kelajuan network atau broadband anda. Broadband cecah limit, barangkali?

Header, walaupun besar mana saiz header itu (saya pernah lihat 230kb) saiz image .png header, ia akan diload perlahan2. Itu mengakibatkan ia nampak laju. Cuma itu saja.

#3: Flash Header rosakkan template sedia ada
Fakta: Template tidak akan rosak sewenang2nya jika ia dibackup terlebih dahulu sebelum instalasi. Dengan saya, template bekup dilakukan terlebih dahulu.  Disebabkan Blogger tidak ada function simpan Flash Header di Picasa, kita hanya masukkan coding  dan 'tarik'  Flash dari server.

Okay, harap da jelas. Dan lepas ni boleh tempah header Flash dengan saya, atau ayeem~ xperlu ragu2 okay?=)
Sekian. Ada pape pertanyaan? Takda? Kalau ada, boleh ke ruang komen, ya? Sekian Terima Kasih~ =)

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails