09 January 2012

Kereta Tak Mahu Hidup


Walaupun kereta tak lah sampai kena tarik, pengalaman bila engin kereta tidak boleh dihidupkan buat seketika, memang buat saya belajar menghargai erti tenang. =)

Apa yang bakal anda buat, jika anda dalam keadaan yang sama?



(apa yang anda buat, Fahmi?)

1) tenangkan diri.
Saya memang selalu belajar untuk tenangkan diri dalam situasi, sebab genetically saya memang mudah berdebar. #apalahFahmi Saya cuba kembalikan diri pada situasi yang tenang. Saya juga bayangkan sebab kenapa kereta tidak boleh dihidupkan. Termasuklah bayangan tentang bonet yang saya buka pada petangnya untuk periksa battery, air, filter, dan lampu sisi.

2) periksa sekeliling dalaman kereta
- panel dashboard, keanehan pada mana2 simbol, keadaan central lock,
Saya perhatikan simbol yang biasa timbul di dashboard. (saya abaikan ECU, sebab ia memang dah nyala sejak seminggu lepas lagi.) Takde apa yang pelik. Saya tengok Central Lock, ia memang lock sebaik sahaja saya masuk kereta. Dan saya teringat memang remote control saya ada masalah sikit.

3) try and error
masa untuk mencuba! saya pusingkan kunci ke 'off' dan ke 'on' semula. Saya cuba 'start'. masih tak boleh. kemudian, saya naikkan kunci secara manual. Adeh, alarm hidup lah pulak!
Saya tekan butang merah skali (untuk matikan alarm) dan Butang Hijau sekali lagi.
Kemudian saya 'start.'

4) bersyukur, dan gerakkan kereta. :D
alhamdulillah. OK! Jom balik! ^^

mode hari ni: hinting on study tentang sistem alarm kereta lepas ni di Wiki, Instructables dan HowStuffWorks lepas siapkan tempahan semua




Jika sukakan entri ni, do reward me with the ads below, ya =) Ada soalan atau pendapat nak kongsi? Jom, sembang2 di ruangan komen di bawah. Jom, jom!

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails