24 March 2011

Kawan : Keperluan, Bukan Obsessi

Dan akhirnya aku sedar kita tak akan mampu kawan dengan semua orang.

Apatah lagi untuk please semua orang.

namun itu bukan alasan untuk tidak menerima ucapan "boleh jadi kawan awak?" . Bukan juga alasan untuk ucapkan ayat tu bila nak add dlm FB. atau dalam #realworld. (eh, kata real, nape guna hashtag twt)



Bukan juga alasan yang baik untuk push away kebaikan orang lain pada kita.

Namun, to most extent, langkah memasang Unfriender Checker script di Facebook menerusi Greasemonkey + Mozilla memang another step further dalam hidup.


Another step yang memang perlu untuk difikir dan direnung.

Memang tahun lepas aku dah notice each time aku add kawan di FB, each time juga total friend turun. pelik. kan?

Time juga aku terfikir, tade ke orang yang bijak pandai nak cipta sapa leh tengok sapa yang remove sapa dari facebook frenlist sapa? ei berapa banyak sapa da. Takkan nak tunggu aku tolong buat kut?


Time tu jugak lah aku tengok ada orang yang kena virus sebab nak sangat tahu macamana caranya dan click spam link yang dishortenedkan dgn bit.ly. Ramai sangat. Sampai ada akaun yang kena hack.


Perlukah sampai begitu sekali nak tahu siapa yang remove kita dari Facebook Fren mereka?

Dan inilah namanya obsess dengan friendship.
Atau patutkah aku katakan, obsess dengan orang yang tak mahu kawan dengan kit?
Stalker?

Itu dalam dunia FB. Dalam dunia blog? Follower, tu pun a type of frenship juga.

"follow i ya, i da follow you".

Pernah dapat? Aku dapat sekali di shout. Orang kata, kalau da tahu, baru boleh  cakap, kan =)

Aku teringat satu post yang aku pernah baca tentang kawan.

A:dalam dunia zaman sekarang, kita memang perlu tambahkan lagi satu kategori sebelum kawan.
B: macamana tu?
A; dulu waktu kecik, kita ada  kawan pondok2 > kawan  baik > sahabat
B: emm....
A: bila besar sikit, kita ada , kawan baik > sahabat > teman spesel
B: abis skrg cmana pulak?
A: haa ni yang nak kabar...
B: cecite cecite
A: la ni, ad kawan YM > kawan FB > kenalan > kawan > kawan baik > sahabat
B: aik? mana awek hang?
A: ish. kan aku citer pasal kawan. hang ni pun ... O_o


Korang rasa mcamana? perlu ke sampai camtu skali? Kita perlu kawan untuk hidup. Tapi bukan mesti kawan juga yang akan teman kita ke akhirnya. Sebab bila kahwin, kita tak semestinya kawin dengan kawan baik kita juga. Kan? jap, apsal masuk citer kawin pulak ni? O_o

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails