14 March 2011

Solat dan Pemikiran (?)

Availabilility Heuristic dan Imaginability Heuristic <<--padia ni?

Make sense tak kalau saya cakap mcm ni? Possibillity bahawa kita sudah solat (ketika kita mamai) adalah bergantung kepada imaginability Heuristic. Kita akan bayangkan (imagine) kebarangkalian2 yang kita biasa buat sebelum kita solat. Contohnya :kalau kita biasa solat pakai kain pelekat kaler biru dan gantung semula di kerusi, kita akan bayangkan kita dah solat, sebab kita dah gantung kain tu di kerusi. Dan kita pun teruskan tido.



Tapi possibility untuk kita belum solat (ketika kita sdar) adalah bergantung kepada avalability heuristic. Kita akan ingat@fikir semula apa yang berlaku semasa kita sedar, yang berkaitan dengan solat yang kita tak pasti dah buat atau belum. Contohnya : kita akan ingat balik "eh tadi aku pergi tandas ambil wudhu ke tak eh?" Takpun, "eh tadi aku gi kafe , then aku turun ke musolla atau tak  eh (bagi yang kafe nya dekat dengan musolla).

Kesimpulan?
Saya belum dapat simpulkan apa2 selain dari ini :
Solat itu cuma untuk orang yang sudah sedar (bahawa sudah masuk waktu, dan sedar solat itu wajib.) Huu.


p/s:

Glosari ;
Availability Heuristic ; Sejauh mana perkara itu mampu wujud@terjadi, bergantung kepada sejauh mana ia mampu diingat pernah berlaku atau terjadi.
Imaginability Heuristic : Sejauh mana perkara itu mampu wujud@terjadi, bergantung kepada sejauh mana ia mampu dibayangkan dalam kepala, pernah berlaku atau terjadi.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails