02 March 2011

Format Laptop : Kenapa Kena Belajar Format?

"Kenapa nak biar orang format laptop kita, kalau..."

1) .... kita boleh belajar buat sendiri?
Contohnya, kalau kita pergi kedai makan, nampak sedap. harga pun mahal. Kita pun order "Bang, charkuey teow satu!". Bila dah sampai , kita pun suap. Sekali... " Laa. kalau rasa cam ni aku pun boleh buat sendiri kat rumah." pernah rasa? XD

Format laptop pun camtu gak. Bukan susah pun kalau dah tahu.

2) ... kita tahu dalam laptop kita ada barang2 sensitif?
bukan nak menakut2kan korang, lagi2 yang masih belajar, dan banyak gambar2 'panas' dalam laptop. Tak semua orang yang wat biz format laptop jujur macam saya kita. Oleh sebab itu, risiko@kebarangkalian untuk gambar2 tu terlepas ke tangan orang lain sangatlah tinggi. Lagi2 dengan orang yang selalu amik format murah2 cam gile. (RM10 contohnya... sila berjaga2 dengan orang yang letak harga ni merepek cam ni.)

Banyak dah jadi kes. Apa, takkan korang tak tahu?

3) .... kita tahu kena bayar mahal sangat? Pernah dengar orang cas sampai RM80 untuk format? Gile ke apa? Ya,sila percaya. Kedai di Shah Alam ada yang cas dengan harga ini. Nasib baik sepupu saya yang baik di UITM tu cuma  buat RM20 jek.

4) .... kita tahu masalah tak selesai pun
(sebab ada orang format tapi jadi gak mende yang sama)?

5) .... kita tahu laptop tu laptop mahal + canggih gile? tak takut hilang ke?

Hehe spoiler betul kan, tapi yelah, biasanya beli laptop2 mahal ni, formatnya mudah sangat. Tak perlu bersusah hantar kepada orang yang tah sapa-sapa. Cuma perlu buka manual yang diberikan. Dan gunakan software factory recovery. Tada~! dah siap. Cam baru tu, tak tipu! XD

Okay. Dah bagitau macam-macam tentang risiko format dengan orang lain ni. next time kalau dah ready, jom saya ajarkan macamana caranya untuk format lappy sendiri dan guna duit yang kita nak hantar format tu untuk belanja saya XD.

Jom2 =)

3 comments:

Ain Shdn said...

betol2 ! betol tuh ! HAHAHA ! ko memang bagus punya entry !!

Fahmi Mahat said...

haha.. CB support, FM lagi confident~ XD toche2.

apa lagi CB, jom tukar2 link pasal format ni?

Fahmi Mahat said...
This comment has been removed by the author.

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails