03 March 2011

Format Laptop : Semasa dan Selepas Format

DISCLAIMER: guide ini disediakan untuk panduan kasar. FahmiMahat hanya membantu di tahap ini sahaja. Sekiranya terdapat cadangan untuk tambah fakta, sila gunakan ruangan Komen, dan FahmiMahat akan update semula mengikut kesesuaian. Format dilakukan atas rasa tanggungjawab dan ingin mencuba sesuatu yang baru. Yang tak berapa confident, better jangan buat dulu ya?!

OK. Bersambung dari nota sebelumnya. XD Semasa format, pastikan :

1) gunakan English (Malaysia) untuk setting default sewaktu format. Applicable to both Seven dan Vista (kalau anda masih nak Vista la)

2) tau apa yang anda mahu buat.
kalau mahu format, format drive C saja. drive D tak perlu diusik. Jadi, select drive C dan format quick NTFS. yang lain biar.
kalau mahu repair boot, pilih system restore. itu aje =)

3) bila guna crack, pastikan kamu tak pilih automatic update pada default settingnya, kalau tak, mungkin sia2 aje format, sebab akan ada isu genuine (bese la, siapa biz nak rugi).


selepas format, buat ini semua :

1)untuk yang format XP, selesai format, terus sambungkan thumdrive atau media yang ada software penting tadi, dan juga driver set. Copy dan letak di desktop , senang.

2) Dan ikut aturan install driver sebelum software.
aturan install driver adalah sperti berikut:

chipset driver > audio driver > video driver > modem driver > bluetooth +Wireless driver > driver2 lain


jangan segan untuk restart tiap kali diminta. Baru mula install software selepas setel isu driver.

3) install antivirus, sambungkan ke internet, update dabatase , dan full scan. selalunya virus akan masih ada di Drive D. inilah perlunya kita gunakan kuasa antivirus full version original + Internet.

4) buat image backup selepas siap semuanya. Dalam vista dan 7, boleh taip  backup sebaik saja butang "start" ditekan. click icon program atas sekali yang tertulis "backup and restore". Ikut step by step dari situ

total masa, lebih kurang 3 ke 4 jam kalau takde apa2 masalah yang signifikan. Tapi berbaloi apa, dari tunggu berhari2 di kedai komputer. LOL

Selamat mencuba!
p/s: untuk Vista dan 7, khasnya Ultimate, langkah 1 dan 2 biasanya boleh dilangkau (skipped). Tapi kalau ada masalah, boleh google di Internet dengan tag site:driver

contoh :

site:dell.com inspiron mini audio driver windows 7

3 comments:

Ain Shdn said...

yeh yeh ! aku buat semua tuh, memang letih nak setting semua balik. HAHAHA

Fahmi Mahat said...

hehe. senang ati tgk CB komen sini~ =))betul kan, klu tertinggal, pastu error.. peh sakit =J

Putri N@ilofar said...

Salam ziarah...Mcm ne nak wat utk driver D, sbb mase bli laptop ari2, org 2 lupa nak watkan..Harap dpt watkan tutorial.Tq

Kita Kawan, Bukan Mahu Lawan

Koleksi Flash Header

Related Posts with Thumbnails